Hvordan vil verden se ut om 20 år? Hvordan vil vi jobbe med markedsføring da? Er vi erstattet av roboter? Heldigvis kan vi vel si, så sitter ingen med fasiten på alle spørsmål og tanker vi har om fremtiden. Som snart nyutdannet markedsfører synes jeg det naturlig nok er et spennende tema. Å se 20 år tilbake i tid viser enorme endringer på kort tid og med tanke på at det kommer stadig nye plattformer, teknologiske løsninger og lignende, vil endringer fortsette å komme- og vi markedsførere spesielt må være oppdatert på nettopp dette!

Kikkert, Ser, Mann, Oppdagelse, Folk, Visjon, Søking
Foto: Pixabay

Digitale kanaler

Jeg opprettet min Facebook-konto i 2007 og det var en helt ny verden for meg som ikke var kjent med slike digitale kontoer, her kunne jeg finne gamle bekjente jeg hadde møtt på ferie eller gått på skole med tidligere og følge med på livet deres. Verden ble knyttet tettere sammen og måten jeg før hadde sett på markedsføring endret seg kolossalt i denne perioden. Som ungdom ble jeg eksponert for reklame gjennom TV, aviser og magasiner. Et hopp 14 år frem i tid og dette er totalt forandret. Jeg ser aldri på tv-kanaler lengre, men jeg streamer ulike serier fra f.eks. Netflix og HBO. Nyheter får jeg fra VG sin egen app som gir meg notifikasjoner direkte. Mote og trender får jeg ikke lenger fra ungdomsblader, men via sosiale medier og da gjerne fra kjendiser/influencere jeg følger. Shopping var før en aktivitet ute blant venner eller som kos hjemme i sofaen med kataloger hvor vi sendte inn ordreseddelen, nå har nettbutikker tatt over og jeg bestiller det meste online og får det tilsendt på døren.

Sosiale medier har tatt over mye i hverdagen vår, å surfe på nettet er blitt en hobby blant mange, vi bruker mobilen til å betale billetter, mat og tjenester. For bedrifter og markedsførere betyr dette at de MÅ være på sosiale medier for å øke synligheten av merkevaren sin. Å være oppdatert på sosiale medier og hvilke plattformer som er populære blant målgruppen er blitt en viktig del av den digitale markedsstrategien. 

«Go viral»

Å være tidlig ute på en ny plattform gir bedriften både mindre konkurranse, men også muligheten til å bli en viral hit som igjen gir gratis reklame og back-links til din profil. Dette gjelder spesielt plattformen TikTok hvor merkevarer samarbeider med brukere hvor de tester ut produktet ditt. Ett produkt som gikk viralt var Maybellines nye maskara som ble utsolgt verden over på grunn av TikTok videoene folk postet (TZR 2021). 

Med endringer på kort tid er det som sagt viktig å være oppdatert og «fremoverlent», men samtidig huske på strategien til ditt merke og at målet er å nå målgruppen din!

Markedsføring, Blogg, Grafisk, Digital, Ord, Ordet
Foto: Pixabay

Unges nyhetsvaner i kraftig endring

Foreleser Marius Vetaas Thomassen nevnte til oss at flere unge bruker sosiale medier til å få med seg nyheter og i følge forskning.no er Snapchat det sosiale mediet hele 63% av barn leser og hører på nyheter. YouTube, Instagram og Facebook er andre plattformer som nevnes, og en kanal som er i stad vekst er TikTok med henholdsvis 22% som sier de får nyheter fra denne plattformen (Forskning.no 2020). Og hvorfor er dette problematisk?

Ekkokammer og filterbobler

Når vi foretar søk på internett er det algoritmer som avgjør hvilke treff vi får. Algoritmene har som mål å finne det svaret den tror tilfredsstiller oss og som vi vil klikke oss inn på. Dette baseres på vår digitale profil, det gjøres blant annet ved å analysere hvilke data vi har lagt igjen tidligere ved eksempelvis Google-søk, hvilke innlegg vi har likt på Facebook, annonser vi har klikket oss inn på og serier vi har sett på Netflix. Filterbobler er med andre ord et resultat av disse anbefalingsalgoritmene og det vi får se av anbefalinger og søk er tilpasset hver person. Om jeg, og du som leser dette innlegget søker på samme ting vil vi få ulike treff, nettopp fordi vår data er forskjellig. Problematikken med filterbobler oppstår når algoritmene favoriserer nettsider og treff over andre. 

NDLA beskriver filterbobler kort og greit som et begrenset informasjonsunivers. Begrepet ekkokammer forklarer de som en situasjon hvor informasjon, ideer eller oppfatninger blir forsterket gjennom repetert kommunikasjon innenfor en avgrenset gruppe. Oppholder man seg i et miljø med likesinnede, enten sosialt og fysisk eller online, hvor det kun blir presentert en side av en sak, er man altså i et ekkokammer. Og dette vil jeg si er veldig bekymringsfullt. Det vi søker på, og leser blir det samme innholdet hvor perspektiver og meninger (og ofte fakta) blir lite variert.   

Etiske retningslinjer

Med både ekkokamre, filterbobler og den økende trenden vi ser med tidsforbruk på sosiale kanaler har markedsførere et stort ansvar. Plattformer som TikTok har en målgruppe som er veldig ung (Ipsos 2021) og det vil bety at ikke alle produkter og tjenester bør markedsføres her. Det er lett å spre feil informasjon og fake news i sosiale medier, og de som eier disse kontoene bør stilles til større ansvar enn i dag. På grunn av den høye aktiviteten vi har på sosiale medier blir vi også eksponert mye for falske nyheter. Det er viktig at plattformene tar tak i dette, de som er ansvarlige for kontoer legger med kilder og at brukerne også blir mer kritiske til alt de blir eksponert for. I tillegg har vi selvfølgelig markedsføringsloven og etiske normer, men jeg tror det i fremtiden blir enda viktigere å tenke på disse faktorene.

Konklusjon

Det er helt klart vi vil oppleve store endringer i fremtiden. Både hvordan vi jobber, hvordan vi bruker tjenester og produkter og hvordan markedsføring drives. Med all data som er tilgjengelig nå har vi har muligheten til «å se inn i fremtiden» ved å analysere dette og ta bedre avgjørelser. Vi har indikatorer som forteller oss at det vil bli nye, store endringer og at vi som jobber med dette, må holde oss oppdatert. Og det som er 100% sikkert er at det digitale har kommet for å bli!

-Ann Mari

Følg meg gjerne på LinkedIn!

Kilder

Spruch-Feiner, Sarah. This New Mascara Has Gone Totally Viral On Tik Tok For Its Extreme Lengthening Powers. Publisert 1.14.21. Lesedato 10.06.21 https://www.thezoereport.com/p/maybellines-new-sky-high-mascara-went-viral-on-tiktok-then-sold-out-4-times-56615138

Forskning.no De fleste unge følger nyheter i sosiale medier. Publisert 30.09.20. Lesedato 10.06.21 https://forskning.no/barn-og-ungdom-media-medievitenskap/de-fleste-unge-folger-nyheter-i-sosiale-medier/1749251

Næss, Marte Lindstad og Tørdal, Ragna Marie. NDLA. Over til personlige medier 2000–2020 Publisert 19.11.17. Lesedato 10.06.21 https://ndla.no/nb/subject:14/topic:1:185588/topic:1:185591/resource:1:72573?filters=urn:filter:94dfe81f-9e11-45fc-ab5a-fba63784d48e