Før vi foretar oss et kjøp så vil de aller fleste av oss også undersøke på nett. Fra behovet eller ønsket oppstår søker vi etter hva som finnes på markedet, alternativer, vi leser tilbakemeldinger fra tidligere kunder osv. Derfor er det svært viktig for en bedrift å være synlig på nettet samt dukke opp i søk på det dine potensielle kunder faktisk søker etter.

Google Ads er en effektiv måte å øke synligheten til bedriften din på nett og å nå nye potensielle kunder som har søkt på produkter eller tjenester som du tilbyr. Google Ads går under begrepet SEM, search engine marketing. Google sitt system for søkeordsannonsering er nettopp Google Ads.

Adwords, Seo, Sem, Google, Markedsføring, Annonser, Web
Foto: Pixabay

I beskrivelsen nedenfor tar jeg min blogg annmariolsen.blogg.no som utgangspunkt for annonsen som opprettes i Google Ads. Jeg har hentet informasjonen fra Google Ads og læreboken Digital Marketing Fundamentals.

Slik fungerer det

1. Registrer deg eller logg på din Google-konto. 

2. Inne på Google Ads trykker du på Ny kampanje 

3. Velg det alternativet som passer din bedrift best i henhold til målet deres. Jeg valgte å få flest besøkende på mitt nettsted

4. Skriv inn annonseteksten. Velg overskrift og tekst som er relevant med det du tilbyr.

5. Legg til søkeordtema, så det kan finnes samsvar mellom annonsen din og brukerens søk. Du kan også legge til negative søkeordtemaer. 

6. Velg lokasjon. Mesteparten av mine lesere på bloggen er norske, men også en stor del kommer fra England derfor tilpasset jeg lokasjonen til ulike steder i Norge og England basert på innsikten jeg har fra mine sosiale medier.

7. Bestem budsjettet på annonsen.

8. Se over kampanjen og sjekk at alt stemmer.

9. Bekreft betalingsopplysninger. 

Annonsen vises i søkeresultatet på Google. Hvor høyt annonsen kommer er avhengig av hvor stor konkurranse det er på de søkeordene brukeren har søkt etter. Om søket er veldig populært, er det er maksimum av fire annonser som vises øverst på siden. Denne konkurransen kalles også auction pressure. Når det er fire annonser øverst, vil det være maksimalt tre annonser nederst på samme side. Dette avhenger av konkurransen på de spesifikke søkeordene, generelt så vil det si at jo høyere annonsen er på siden, dess høyere er CTR og antall klikk. Mange besøkende vil derimot ikke garantere det resultatet du er ute etter (som oftest salg), det er et høyt antall besøkende som kun klikker seg inn på siden og forlater den raskt. Annonsene som er plassert lengre ned har ofte en bedre match på resultat fordi søkeren har sett flere annonser allerede og vil da klikke seg inn på det som oppfattes som relevant og vi kan konkludere med at de har en sterk interesse av din spesifikke annonse.

Annonsen kan utvides og dette oppfordrer Google til. Utvidelser (extensions) er f.eks. telefonnummer, adresse, åpningstider og link til nettsiden. Ved å legge til dette vil annonsen din bli mer fremtredende og du oppnår flere klikk fra søkerne. 

Kostnader og budsjett

Dette er noe du har full kontroll over selv. I sluttfasen av opprettelse av annonse så legger du selv inn summen du vil bruke per dag og du ser da også totalsummen for hele måneden. Du betaler kun når noen trykker på annonsen din og du kan bestemme maksprisen din på klikk. Annonsen kan også stoppes når du vil.

En måte å avgjøre om et søkeord eller om annonsen gir god nok effekt, er å ta en kikk på ROAS: retur non advertising spending. Formelen for å regne ut ROAS er (Total conversation value- total cost) / Total cost

Hvilke søkeord burde man bruke?

En analyse som viser hvilke ord søkerne faktisk bruker er veldig viktig å avdekke. En bedrift omtaler gjerne produktene på en annen måte enn brukeren og det er en faktor man må huske på. Negative søkeord er også en del av analysen, det er søkeord du ikke ønsker å vise annonsen din for. 

Google Keyword Planner er et bra verktøy å benytte seg av ved en søkeordsanalyse. 

Ha en overbevisende tekst og lag mer enn én annonse

Det er begrenset plass i annonsen. Derfor er det viktig at de få setningene man har til rådighet er informativt for søkeren og at teksten beskriver hva du tilbyr. Annonsen består av tre linjer; en tittel med 25 ord til rådighet og to tekstlinjer med 35 ord. Under det finner man sidens URL link. Den begrensede plassen må derfor bli utnyttet best mulig. 

Fordelen med å lage flere annonser er at man da kan måle hvilke som fungerer best. Det er anbefalt å lage minst tre forskjellige. 

Kvalitetsscore og CTR

Google kvalitetsmerker annonsen din, jo høyere kvalitetsscore annonsen oppnår, dess lavere pris blir det per klikk. En høy kvalitetsscore krever at nøkkelordet samsvarer bra med søkeordet fra brukeren og at landingssiden gir svarene søkeren er ute etter. Googla Ads belønner dermed annonser med høy relevans og annonser som ikke er relevante straffes med en lav score, de blir «usynlige» og/eller de får en betraktelig høyere kost per klikk. Kvalitetsscoren går fra 0 til 10

Click trough rate, eller klikkrate på norsk er prosenten på hvor mange som klikker på en link i forhold til hvor mange visninger den har. Vi bruker CTR for å måle hvor effektiviteten av annonsen. CTR er en indikator på relevans. Man ønsker så høy CTR som mulig da det viser at annonsen når frem og er relevant for søkeren. 

Konklusjon

En god annonse må inneholde et bra tilbud som fanger interessen til søkeren og som svarer på det den har søkt etter. Det må ligge et spesifikt tilbud klart og annonsen må samsvare bra med søkeord og landingssiden. Jeg opplevde Google Ads som en ryddig og oversiktlig måte å opprette annonse på. Jeg er veldig spent på å måle effekten av dette!

-Ann Mari

Følg meg gjerne på LinkedIn

Kilder

Google Ads https://ads.google.com/

Google Keyword Planner https://ads.google.com/aw/keywordplanner/home

Google Ads: What Are Google Ads & How Do They Work? Lesedato 22.05.21 https://www.wordstream.com/google-ads

Visser, Marjolein, Berend Sikkenga og Mike Berry. 2018. Digital Marketing Fundamentals Form Strategy to ROI. Nederland: Noordhoff Uitgevers.