Dette innlegget er en oversettelse av Brian Deans «Quick SEO Tips for 2021«. Vi har i forelesning lært mye om SEO av Karl Philip Lund og derfor valgte jeg å gå litt dypere i nettopp dette temaet. Søkemotoroptimalisering er som kjent veldig viktig i digital markedsføring og hjelper en bedrift å bli synlig- som igjen bidrar til mer salg. Brian Dean er kjent som «SEO genius» og innlegget har blitt delt hele 23, 863 ganger på Twitter.

Effektive SEO-tips for 2021

Dette innlegget skal vise deg noen raske og effektive taktikker innenfor SEO som fungerer veldig bra akkurat nå.

Publiser forskningsinnholdet.

Bloggere og journalister elsker data. Og kan du forsyne de med statistikk, resultatet fra en survey (undersøkelse), eller en bransjestudie, vil de linke og henvise til deg som det ikke finnes noen morgendag.

Eksempelvis, i 2020 publiserte vi 5 deler av forskningsinnholdet vårt;

Skjermdumper fra Backlinko

Disse 5 delene av innhold som ble delt, brakte tilbake 22,926 backlinks, 23,217 delinger på sosiale medier og 262,983 besøkende.

WOW!

Bakdelen med forskningsinnholdet er at det er MYE mer jobb enn kun å pushe ut et innlegg eller en studie. Men når det er gjort riktig, vil den ekstra innsatsen betale seg raskt.

Lag visuelt innhold

Akkurat som video, vokser visuelt innhold raskt. En nylig studie viste at 87,5% markedsførere benytter seg av visuelt innhold i mesteparten av deres markedsføring.

Percentage of marketers that use visuals
Foto: Backlinko

Og takket være sosiale medier kanaler som Pinterest og Instagram, vil visuell innholdsmarkedsføring fortsette å vokse i 2021.

Hvordan kan du utnytte denne trenden?

Fokuser på visuelt innhold og spesielt «concept visuals». Concept visuals kan gi like bra resultatet som infografikk, om ikke bedre.

Concept visuals er bilder som er lett for andre sider å legge inn i deres innhold igjen. Og når de gjør det, vil det høyst sannsynlig linke tilbake til deg.

For eksempel, bildet nedenfor er et visuelt innhold som er inkludert i en av mine andre guider:

RankBrain visual
Foto: Backlinko

Og fordi dette bildet forklarer et komplekst begrep, elsker folk å bruke det i sitt eget innhold.

Visual included in a guide
Foto: Backlinko

Dette bildet alene har generert 20+ backlinks til siden min.

Optimaliser dine podcast show-notater for SEO

Alle sammen og deres mor har nå en podcast. Men veldig få ranker deres show-notes i Google. Heldigvis, å optimalisere dine podcast show-notater for SEO er ikke veldig vanskelig.

Her er hvordan du gjør det:

Først, få en transkripsjon av hele intervjuet. Deretter, gjør om transkripsjonen til et blogginnlegg. Med andre ord; ikke bare kopier og lim inn transkripsjonen og si deg fornøyd med det. Du vil gjenbruke transkripsjonene til et innlegg som blir noe eget, det inkluderer:

  • En introduksjon
  • Underoverskrifter
  • Skjermdumper og visuelt innhold
  • Lenker
  • Kommentarfelt

Eksempel på hvordan det kan se ut:

Amara – Interior Design Tips Post
Foto: Backlinko

Når dette er gjort, optimaliser siden som du normalt ville gjort.

Opprett backlinks som en podcast gjest

Podcast er en av mine favorittlåter å bygge linker. Det er som en gjestepost, uten all frem-og-tilbake jobbingen. Det er bare å møte opp, dele det du vet og kan- og du får en bra backlink:

Elementor podcast backlink
Foto: Backlinko

Podcastens popularitet vokser også kraftig, det er hele 100 millioner Amerikanere som hører på minst en podcast i måneden. (Opp 10% fra i fjor). Det betyr at neste år kommer det med stor sikkerhet å være enda flere muligheter for deg til å få backlinks fra podcaster.

Publiser «content hubs»

Content hubs er i hovedsak en stor mengde innhold som dekker et spesifikt tema. Men stedet for å linke sammen ulike blogginnlegg, presenterer du dem som oppføringen i en enkelt «hub».

Opprett deretter en hjemmeside for denne huben.

Backlinko – Content Marketing Hub
Foto: Backlinko

Til dags dato har Backlinko publisert 3 content hubs på siden deres- som har fungert veldig bra;

Faktisk, så har sidene som danner «The Marketing Hub» alene bringe inn 26,438 besøkende hver måned.

Backlinko – Hub pages – Monthly traffic
Foto: Backlinko

Disse hubsene gjør dobbelt jobb for sidens SEO. Hubs er den type «wow-innhold» som får folk til å dele og linke tilbake til deg. Veldig få er villig til å gjøre jobben som kreves til å skape content hubs. Så når du først gjør det, skiller du deg automatisk ut.

Content Marketing Hub – Twitter share
Foto: Backlinko

Din hub hjemmeside er strategisk designet til å rangere høyt på mange definerte nøkkelord. For eksempel en av våre Ser Marketing Hub-innganger er optimalisert rundt begrepet «LSI keywords«.

Backlinko – SEO Hub – LSI keywords
Foto: Backlinko

Ved «optimalisering» så mener jeg ikke bare å bruke noen nøkkelord i tittelen. Innholdet er 1000% mer optimalisert for søkeintensjon.

Søker du for eksempel på «LSI Keywords» vil du kanskje vite det grunnleggende. Som hva det er og hvorfor det er viktig for SEO. Hvert søk er strukturert til å gi folk det primære på det området.

LSI keywords post – Entries
Foto: Backlinko

Nå er det din tur

Dette innlegget er laget slik jeg forbereder meg for SEO i 2021. Nå er det opp til deg; hvilken strategi hva denne guiden vil du teste ut først? Kommer du tl å publisere mer søkbart innhold, eller jobbe med strategi innen podcasting?

Linker

https://backlinko.com/hub/youtube

https://backlinko.com/hub/seo

https://backlinko.com/hub/content

https://backlinko.com/hub/seo/lsi

https://backlinko.com/hub/seo/search-intent