Det er ingen overraskelse at netthandelen i Norge har økt etter pandemien førte til stengte butikker (SBB). Konkurransen på nett har dermed også økt og viktigheten av å ha en oversiktlig og brukervennlig nettbutikk er i dag veldig stor. Jeg har valgt meg ut nettbutikken LOTP som jeg skal vurdere ut fra 10 ulike kriterier.

Hvem er LOTP?

LOTP.no er en nettbutikk for Manchester United-supportere, målgruppen er norske fans og de tilbyr det meste av supporterutstyr i tillegg til billetter til fotballkamper på Old Trafford. LOTP står for Little Old Trafford Pub og historien bak det er kjærligheten grunnleggerne har til fotballklubben Manchester United. De holder til i Lyngdal og har laget sin egen kopi av Old Trafford, med pub som viser kamper samt en supporterbutikk. De kaller seg Mini Megastore Lyngdal og alle som har vært i Manchester og besøkt Old Trafford og Megastore vil se store likheter. De har som nevnt også nettbutikk og jeg skal i dette innlegge vurdere den.

Jeg benytter meg av INEVO sin fremgangsmåte når jeg skal vurdere nettbutikken med følgende vurderingskriterier;

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. Brukervennlighet
  4. Kjøpsprosess
  5. Teknologi/Hastighet
  6. Kundetilfredshet
  7. Trygghet
  8. Kundekommunikasjon
  9. Priser, utmerkelser og artikler
  10. Konsept og strategi
Skjermdump av forsiden til LOTP
  1. Førsteintrykk

Et førsteinntrykk danner man fort enten det er om en person eller i dette tilfellet en nettbutikk. En god regel når man driver en nettbutikk er at kunden som klikker seg inn på siden for første gang skal kunne svare positivt på følgende spørsmål:

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva kan jeg gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Det første som møter meg på www.lotp.no er at dette er klart en nettside for de som holder med Manchester United. Selve logoen til LOTP kunne vært markert klarere, men nettsiden gir med en gang svar på at jeg har kommet til rett sted og nettbutikken har en oversiktlig meny på de produktene som selges. seg får raskt svar på Spørsmålene ovenfor og vil derfor si den er oversiktlig. Kontaktinformasjonen er lett tilgjengelig med både telefonnummer og skjema man kan sende inn for å bli kontaktet, de har også en egen Facebook-side de bruker til salg som er lett å finne.

Forbedringspunkter: Ikke alt har produktinformasjon som for eksempel størrelseguide og produktinformasjon. Siden bærer også preg at den ikke er så oppdatert i designet. Bruk av layout, bilder og lignende kan gjerne oppgraderes for å få et nyere og mer moderne utseende.

2. Synlighet

Om nettbutikken er synlig er veldig viktig for salg, uansett kategori så finnes det konkurrenter og i kategorien sport finnes det et hav av muligheter å velge mellom for oss forbrukere. Search Engine optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM) er faktorer som avgjør om hvor synlig nettbutikken er.

Skjermdump av Googlesøk «lotp»

Ved bruk av Google og et søk på «lotp» så ser vi at ved et organisk søk så kommer både hjemmeside, produktvalg og annonser opp helt øverst.

På søket «Manchester United fotballdrakt» havner de ikke på første side og er dermed forbigått av mange konkurrenter om kundene kun bruker dette som søkeord.

LOTP er lett å finne på Facebook, men de har ikke egen Instagramkonto noe de andre konkurrentene har.

Forbedringspotensiale: Øke sin synlighet på Google og andre sosiale medier.

3. Brukervennlighet

Dette er et svært viktig punkt, mange forlater nettsiden og handlekurven uten å foreta kjøp fordi siden ikke er brukervennlig. Netthandel har eksplodert på mobil og det er viktig at nettbutikken er like brukervennlig der som på en pc. Google har et eget verktøy man kan benytte seg av for å teste om nettsiden er mobilvennlig og den bekrefter at LOTP er brukervennlig for mobiler.

4. Kjøpsprosess

En enkel kjøpsprosess er viktig for kunden, og ikke minst for å få den til å handle igjen og bli en lojal kunde. Tilretteleggelse for en enkel prosess med minst mulig felt som skal fylles ut og sider man må klikke seg gjennom er avgjørende her.

Her har jeg ingenting å utsette og LOTP har også en enkel betalingsløsning med Paypal, faktura og Vipps, men får trekk for at de ikke tilbyr vanlig kortbetaling som alternativ. Personlig er Vipps avgjørende om jeg foretar meg et kjøp online eller ikke siden jeg sjelden har bankkortet mitt ved siden av meg, mobilen derimot er aldri langt unna og det gjør det mye lettere å gjennomføre et kjøp.

Forbedringsmuligheter: Tilrettelegge for kortbetaling.

5. Hastighet/ teknologi

Vi er utålmodige når vi surfer og handler på nett, og mange forlater nettsiden om den bruker lang tid på opplastingen. Google PageSpeed Insights tool er et verktøy som forteller hvorvidt det laster fort eller ikke og hvilke forbedringer som kan gjøres. Her scorer LOTP svært lavt, og mye ligger i forbedringer av JavaScript og bildeformater. Jeg vil legge til at når jeg søker på min pc og mobil så oppleves det som raskt og jeg hadde ingen problemer.

6. Kundetilfredshet

Å vise til fornøyde kunder er med å fremme bedriften som en trygg nettside å handle fra. LOTP har ikke vurderinger fra kunder på nettsiden, men på sin Facebook side er det mange positive tilbakemeldinger fra kunder. Jeg selv har handlet fra de og servicen de gir kundene er eksepsjonell og det bør de fronte mer.

Forbedringsmuligheter: Legge inn muligheten til å vurdere handelen, dette har de alt å vinne på.

7. Trygghet

Trygghet er et viktig punkt for oss som handler på nett. Nettsiden viser til returmuligheten og trygg sending via posten. Det første som dukker opp når man klikker seg inn på siden er en chatte-funksjon og kontaktinformasjonen er lett å finne. De svarer også raskt på Facebook og strekker seg langt for å gjøre kundene fornøyde.

8. Kundekommunikasjon

På Facebook er de veldig aktive ved å poste nye innlegg minst to ganger i uken, de svarer også raskt på meldinger og kommentarer. Alt jeg leser av tilbakemeldinger er utelukkende positive opplevelser og det bygger et sterkt omdømme.

9. Priser/ utmerkelser

Siden LOTP er en liten nettbutikk så er de mye mindre enn konkurrentene sine. De har allikevel utmerket seg i Norge ved å få besøk av en av verdens største idretts-stjerne gjennom tidene, Eric Cantona. Når denne personen i tillegg gjør svært få besøk er det ekstra spesielt. Dette har de naturlig nok veldig synlig på nettsiden.

Forbedringsmuligheter: Her burde de også hatt en slags kundebarometer som forteller hvor fornøyde kundene er etter handelen.

10. Konsept og strategi

Strategien kommer tydelig frem på nettsiden. De selger det nyeste og beste innen sports- og supporterutstyr for Manchester United fans. De som står bak dette er lidenskapelige fans og de har skapt en unik forretningsmodell i Norge som appellerer sterkt til de som vil ha disse produktene. De kommuniserer dette godt, men som jeg nevnte ovenfor bør de nå bredere ut med sin markedsføring.

Konklusjon

Little Old Trafford Pub har klart å skape en unik opplevelse for kunden, enten de besøker butikken eller på nett. Personlig synes jeg det er mye hyggeligere å handle av personer som virkelig brenner for det de jobber med, og det gjør disse personene som står bak dette konseptet. De kommuniserer glede og positivitet ut til kundene og viser frem produktene på en bra måte ved å for eksempel vise frem drakten til en spiller som gjør det veldig bra og legge ved link. Det øker kjøpslysten til kunden. De har en 10/10 kundeservice. Det eneste som trekker ned er at nettsiden kan virke litt utdatert, men det er ikke det viktigste for de kundene som besøker denne type nettbutikk. Det som teller er at siden er brukervennlig, det er rask og god service og produktene er bra.

Kilder

Little Old Trafford Pub, Ministore Lyngdal: www.lotp.no

Ødegård, Even. INEVO 2020. Hvordan vurdere din nettbutikk. https://inevo.no/blogghttps://lotp.no/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/

Frøberg, Anne. Statistisk Sentralbyrå 2020. Mer netthandel med koronatiltak. https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/artikler-og-publikasjoner/mer-netthandel-med-koronatiltak