Digitale plattformer- en forretningsmodell

I mitt innlegg om kunstig intelligens skrev jeg blant annet om «The Big Nine» og hvordan disse selskapene har klart å bli så store at sammen er det de som styrer utviklingen i verden. De har ved å bygge opp digitale plattformer skapt enorme verdier hvor de produserer, videreformidler og selger sine produkter og tjenester.

I rapporten «Er verdiskapning med data noe Norge kan leve av?» ser vi at sosiale og økonomiske aktiviteter foregår i stadig større grad på internett. I Norge har vi eksempelvis Finn.no, Vipps og Tise. 

www.tise.com

Tise- en digital plattform 

Tise er en digital plattformtjeneste som omhandler kjøp og salg av brukte klær og produkter. Det er en gratis-app og målgruppen er kvinner mellom 18 og 35 år. Deres forretningsidé er å utvikle en sosial tjeneste som skal gjøre kjøp og salg av brukte klær til noe morsomt og inspirerende. Appen kan beskrives som en blanding av Finn.no og Instagram med dens brukervennlighet og fokus på estetiske bilder og profiler. 

Hvordan fungerer Tise?

Først må man registrere seg for å lage en profil, det gjøres enten på hjemmesiden deres www.tise.com eller ved å laste ned appen. Sistnevnte er mest populært. 

Når man har opprettet profil er det opp til brukeren hva man vil gjøre. Tjenesten kan brukes både som en plattform hvor man selger egne ting eller man kjøper noe av andre brukere. Man kan søke og bla gjennom tusenvis av brukerprofiler og annonser, søk kan filtreres ved å enten søke på ord eller kategorier. Finner man noe man vil kjøpe kan man enten gi bud eller kontakte selgeren på privat melding. 

Ved salg legger brukeren ut bilde av produktet som selges og prisen på varen. Man kan lage så mange annonser man vil, og det lønner seg å ta gode bilder og skrive utfyllende om produktet slik at det er lettere at det dukker opp i søk. 

Aktører

Hovedforbrukerne på Tise er privatpersoner og derfor også deres største og viktigste aktører. Det er som nevnt en gratis tjeneste, men ved å oppgradere medlemskapet sitt, får man bedre vilkår ved blant annet å komme øverst på topplisten av produkter og betalt plassering gjør deg synlig for andre brukere. Ved å oppgradere til Tise Member så har du to alternativer som henholdvis koster 35,-/måned og 179,-/måned. 

Tise Points

Man får poeng ved å være aktiv, legge ut ting, få likes, ved salg, få en ny følger, få en 5-stjernes vurdering etter fullført salg gjennom Tise sin betalingsløsning og ved å komme på listen «Editor´s Pick». Disse poengene kan ikke brukes til noe, men det sier noe om hvor aktiv man er på plattformen og har man en høy poengsum blir man oppfattes som en seriøs profil.

Cash Points

Man kan på samme måte som Tise Points tjene Cash Points / Tise Cash som er tjenestens grønne valuta. Det er et belønningssystem ved jo større aktivitet du har, mer Cash Points får profilen din. Disse opptjente poengene kan man bruke til ulike tilbud fra Tise sine aktører. Tise samarbeider i dag med blant annet Clas Ohlson, Storytel og Viaplay. Disse aktørene kjøper også annonseplasser av Tise slik at vi ser reklame i vår feed fra disse.

Tise benytter seg også av Safe Payment, de har samarbeid med Helt Hjem med henting og levering av pakker, de tilbyr mobilabonnement gjennom Tise Mobile og har i tillegg en liten nettbutikk Tise Basic hvor de selger bærekraftige produkter som for eksempel handlenett og munnbind. 

Transaksjonskostnader

Arne Krokan har i forelesning snakket om 6 steg som forbrukeren går igjennom fra den føler et behov/ ønske om kjøp og frem til kjøpet er gjennomført. Transaksjonskostnader er ikke bare økonomiske kostnader, men ulike faktorer som spiller inn som for eksempel tid og energi. 

Søkekostnader: Tise har som nevnt en søkefunksjon som gjør det lett for oss forbrukere å søke etter de varene vi ser etter. De to største aktørene i Norge på bruktsalg er Tise og Finn.no, ser jeg etter brukte klær og søker på Google er det disse som vil dukke opp. Tise har utarbeidet en veldig enkel måte for oss å søke på ved å bruke stikkord eller spesifikke merker eller størrelsen vi er ute etter. Dette sparer oss for mye tid og brukervennlighet er veldig viktig for oss. 

Informasjonskostnader: Dette punktet er vanskeligere på nett kontra en fysisk butikk da vi ikke kan se og ta på varen. Vi er derfor avhengig av god nok informasjon om varen. Dette tilbyr Tise ved å ha en tekstboks under bildene av varen der selger kan informere oss om pris, kvalitet, størrelse, farge, hvordan hun foretrekker salget og lignende. Man kan i tillegg snakke med selgeren direkte via egen innboks og avtale nærmere der. På profilen til hver enkelt bruker har man også en score man får av tidligere transaksjoner og det gir oss trygg informasjon om dette er en «bra eller dårlig» selger. 

Forhandlingskostnader: Muligheten Tise gir oss ved å gi bud på varen eller kontakte selger i egen innboks gjør at vi kan redusere kostnadene vi har i forbindelse med et kjøp. Det er rom for å prute på varer og siden det er bruktkjøp så kan vi også høre om pakketilbud ved kjøp av flere varer eller frakt inkludert i prisen. 

Beslutningskostnader: Når kjøperen har kommet til dette steget er man veldig nært et eventuelt kjøp og valget må tas. Tise tilbyr tjenesten Safe Payment som fungerer som en forsikring der kjøperen kan returnere varen og som sikrer at du får varen din og selger pengene sine. Ved å gjøre det uten dette står man dessverre uten mange rettigheter om man for eksempel overfører penger via Vipps og sender varer i posten uten dokumentasjon. De fleste handler gjøres som dette og vi stoler på den andre, er man i tvil er Safe Payment et veldig fint alternativ, og som gjør beslutningen enklere. 

Evalueringskostnader: Evaluering av produktet gjør du etter du har kjøpt og mottatt varen. Er du fornøyd? Sto varen til forventningene? Vi har ulike preferanser og krav, har handelen vært smidig eller vanskelig er også en faktor som avgjør hvor tilfreds man er etter et kjøp. Ved å gi selgeren en score på Tise vil gi den profilen en gjennomsnitt-score av alle kjøp og som er med å hjelpe oss å se om selgeren er seriøs og selger det den lover.

Tvangskostnader: Om selger og kjøper er uenig etter fullført kjøp, handler kjøper i en vrien tvist. Forbrukerkjøpsloven gjelder, men det kan være en lang prosess. Har transaksjonen foregått gjennom Safe Payment vil Tise bistå og derfor bør man benytte seg av det tilbudet om det er en kostbar vare. 

Jeg synes Tise tilbyr en veldig brukervennlig tjeneste og med bærekraft og miljø som fokus er det en samfunnsnyttig digital plattform som bidrar til at vi synes det er både hyggelig og smart å bruke deres tjeneste. 

Kilder:

Baerekraft.ungdomsbedrift.no: Artikkel funnet 20. januar 2021: https://baerekraft.ungdomsbedrift.no/tise

Tise.com: www.tise.com

Rapport Abelia.no: Er verdiskapning med data noe Norge kan leve av? Publisert Desember 2019, hentet 21. januar 2021. https://www.abelia.no/siteassets/testmappe/er-verdiskaping-med-data-noe-norge-kan-leve-av.pdf

Arne Krokan: https://www.krokan.com/arne/tag/blogg/